Nieuws

Leerlingen en directeurs van GO! De Krekel en GO! De Brug leggen in Haaltert eerste steen van ‘school van de toekomst’

Toegevoegd op20 november 2024

In Haaltert hebben vanmorgen leerlingen en directeurs van de GO! Scholengroep Dender symbolisch de eerste steen van de school van de toekomst gelegd. Campus Groentopia wordt een gloednieuw schoolgebouw voor GO! basisschool voor buitengewoon onderwijs De Brug en GO! basisschool De Krekel. Groen en inclusie staan centraal in het ontwerp, want de nieuwe innovatieve campus wordt hét voorbeeld van een eengemaakt onderwijssysteem, zonder onderscheid tussen gewoon en buitengewoon onderwijs. Als alles volgens plan verloopt, opent de school in september 2026 haar poorten. 

De eerste voorbereidende werken op het schooldomein waren onlangs al van start gegaan, maar met de eerste steenlegging is nu ook de bouw van het gloednieuwe schoolgebouw officieel afgetrapt. Op het schooldomein langs de Kattestraat in Haaltert wordt GO! basisschool voor buitengewoon onderwijs De Brug uit Aalst samengevoegd met GO! basisschool De Krekel, dat nu al huisvest op het domein van 2.700 m².

School voor iedereen

Een nieuw gebouw voor beide scholen is meer dan welkom. Het oorspronkelijke schoolgebouw van De Brug kreeg van de onderwijsinspectie een onvoldoende en ook de oude paviljoenen van De Krekel zijn dringend aan vernieuwing toe. Maar los van de infrastructuur, schuilt er een groter project achter de samenvoeging: de evolutie naar een school voor iedereen.

“Als alles goed gaat, staat hier in maart 2026 een school die aan alle noden beantwoordt op het vlak van comfort en duurzaamheid. Een school vol inspirerende leeromgevingen, waar gewoon en buitengewoon onderwijs samen zullen huizen. En dit laatste is bijzonder waardevol, want bij het GO! streven we naar zoveel mogelijk inclusie. Door de vele verschillende leeromgevingen krijgt elke leerling ook de kans om op eigen tempo te werken. We hopen dat het innovatieve schooldomein De Krekel binnenkort een voorbeeld kan zijn voor het hele onderwijslandschap.” ​

Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van GO!

 

Die integratie betekent een andere en nieuwe manier van lesgeven. En dat heeft ook een invloed op de ruimtelijke inrichting van het schoolgebouw.

“We willen een inclusieve school creëren waar elk kind, ongeacht achtergrond of uitdagingen, volop kan samen leven en samen leren. Deze visie wordt duidelijk weerspiegeld in de plattegrond van de nieuwe campus. Zo zullen er bijvoorbeeld geen klassieke klaslokalen meer zijn, maar eilanden in landschapsleslokalenHet groene karakter van het terrein loopt door het project als een rode draad. We integreren de natuur door middel van binnen- en buitenruimtes om les te geven, waarbij we vernieuwend onderwijs willen realiseren waar ontdekkend leren, met een gedifferentieerde aanpak met uitdagingen voor elke leerling centraal staat. Kinderen van het gewoon onderwijs zullen samen met kinderen van het buitengewoon onderwijs type basisaanbod samen leren en samen leven, waarbij inclusie als een hefboom gebruikt wordt om beter onderwijs te realiseren.” ​

Els Schockaert, algemeen directeur Scholengroep Dender

Groen en open ruimte

Het Mechelse HASA architecten stond in voor het ontwerp van de nieuwe inclusiecampus. Daarin staat groen en open ruimte centraal.

“De gebouwen worden samengebracht in één compact schoolgebouw, waardoor er meer open ruimte overblijft. Binnen zijn de verschillende ruimtes met onder meer landschapslokalen en een projectroom multifunctioneel inzetbaar. Het groene schoolpark nodigt uit tot samen buiten spelen. Er komt een openluchttheater met houten tribune, er is ruimte om buiten les te geven en in een moestuin op hoogte leren kinderen hun handen uit de mouwen te steken. Rond de school zorgen schaduwbomen, struiken, gras en een wadi, niet alleen voor de vergroening van het straatbeeld, maar ook voor verkoeling bij toekomstige warme periodes. Ze bufferen bovendien verkeerslawaai, en omgekeerd het geluid van spelende kinderen naar de buurt. De schoolomgeving is kortom zo ontworpen dat ze rust, vrijheid en levenslust uitademt, maar ook als een plek waar er stevig geravot kan worden.” ​

Sarah Flebus, HASA Architecten

 

Gemoedsrust

Voor Phaedra Van Keymolen, schepen van Onderwijs van Haaltert, vormt deze nieuwe school een absolute meerwaarde voor Haaltert.

“Met dit mooie project versterken we niet alleen het onderwijs in onze gemeente, maar ook de sociale en culturele rol van de school in onze gemeenschap. Het wordt een plek waar leren, spelen en ontmoeten hand in hand gaan, en dat is van onschatbare waarde voor Haaltert. De nieuwbouw is zo ontworpen dat deze perfect past bij de omgeving rond het schooldomein. De focus op groen draagt bovendien bij aan een aangename en leefbare gemeente.” ​
Phaedra Van Keymolen, schepen van Onderwijs van Haaltert

Het ontwerp, de bouw, financiering en het onderhoud van de nieuwe school neemt Aurora Scholen voor z’n rekening. Dat consortium bestaat uit de investeerders EPICo2 en Rebel samen met aannemers Democo en Van Roey.

“We zijn ontzettend trots om een project met zo’n grote maatschappelijke impact te kunnen bouwen. Dat we via ons consortium ook het onderhoud van de schoolgebouwen voor een periode van 30 jaar meenemen, is een extra troef en zorgt voor gemoedsrust bij de school. Over schade, onderhoud of de financiering ervan hoeven scholenraden of oudercomités niet langer wakker te liggen. Zij kunnen zich voortaan voluit focussen op de schoolwerking en het pedagogische concept.” ​
Raf Houben, COO Democo Group

Door de werfzone op de campus van De Krekel zijn er enkele praktische wijzigingen, maar doordat de bouwwerken gefaseerd verlopen, wordt de huidige werking van de school niet verstoord. Als alles goed verloopt, zullen de eerste lessen vanaf september 2026 in de nieuwe gebouwen kunnen doorgaan.

Vlaamse schoolinfrastructuur

Campus De Krekel is overigens niet het enige project van Aurora Scholen. Het consortium is vandaag bezig met het ontwerp en de bouw van in totaal 23 scholen in Vlaanderen, waaronder ook in Turnhout, Ertvelde, Gent, Mechelen, Ronse en Lanaken. Stuk voor stuk gaat het om publiek-private samenwerkingen op initiatief van de Vlaamse overheid. Aurora Scholen wil de broodnodige heropwaardering van de schoolinfrastructuur in Vlaanderen een boost geven en inrichtende machten, oudercomités en scholenraden ontzorgen.

Nieuwsbrief

Schrijf in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van actua & events!