Personeelszaken

Personeelszaken

Maart-april-mei 2023

Nieuwe procedure en visie op de beoordeling en evaluatie van het personeel

Voor Scholengroep 19 ‘Dender’ werd een nieuwe procedure uitgewerkt omtrent beoordeling en evaluatie van personeelsleden. In deze nieuwe procedure wordt enerzijds de visie op personeelsbeleid uiteen gezet en anderzijds de regelgeving over beoordeling en evaluatie van personeelsleden omgezet naar een concretisering ervan. De procedure wordt aan de scholen bezorgd die het ter informatie aan het basisoverlegcomité bezorgen en aan alle personeelsleden.

De procedure en visie omvat vooral aspecten van het personeelsbeleid die bij het in dienst treden en het verdere functioneren van personeelsleden van belang zijn. Aanvangsbegeleiding neemt er een belangrijke plaats in net zoals de nieuwe benadering rond beoordeling en evaluatie. Nieuw is dat er geen sprake meer is van een evaluatiecyclus die om de vier jaar heropstart. Alle personeelsleden hebben doorlopend recht om geëvalueerd te worden. De beoordeling is voorbehouden voor alle personeelsleden die aan de vooravond staan van hun tijdelijke aanstelling van doorlopende duur (TADD). De evaluatie geldt voor alle personeelsleden. Een belangrijke voorwaarde om geëvalueerd of beoordeeld te worden is het beschikken over een functiebeschrijving waarop de beoordeling of evaluatie uitsluitend wordt gebaseerd. Meer informatie kan je natuurlijk lezen in de procedure.

Januari-februari 2023

Aanvraagformulier verloven

Download hier het aanvraagformulier voor het bekomen van een verlof, afwezigheid of terbeschikkingstelling: Verlofaanvraagformulier SGR Dender

Overzicht in te dienen documenten bij (deeltijdse) ziekte

Overzicht van in te dienen documenten bij een:

  • voltijds ziekteverlof
  • voltijds ziekteverlof door coronabesmetting
  • verlof voor verminderde prestaties wegens ziekte
  • langdurig verlof verminderde prestaties om medische redenen

Download hier het handige overzicht: PER-230228-Overzicht van de in te dienen documenten bij een (deeltijdse) ziekte

November-december 2022

Vaste benoemingen op 1 januari 2023

Stand van zaken: vaste benoemingen

Voor de vaste benoemingen op 1 januari 2023 waren er 618 vacante betrekkingen, hierop kandideerde 223 kandidaten. Er zijn vijf kandidaten die geen enkele betrekking werden toegewezen.

Op basis van artikel 40ter §2 (leeftijd van 55 jaar) werden twee kandidaten benoemd, op basis van artikel 40ter §3 werd er 1 personeelslid benoemd.

Er waren 134 eerste benoemingen, 52 uitbreidingen van benoeming, 11 op basis van nieuwe affectaties, 12 op basis van mutatie 12. In het CVO zijn er tien op basis van een benoeming en vijf op basis van uitbreiding van benoeming.

Aanpassingen van verloven

Flexibilisering van het verlof verminderde prestaties wegens ziekte

Het ontwerpbesluit van de Vlaamse Regering treedt in werking op 1 januari 2023.

Het doel: het volledig hernemen van de opdracht die het personeelslid op de vooravond van zijn ziekteverlof uitoefende. Zowel het vast benoemde als tijdelijke personeelslid kunnen het verlof opnemen.

Het nieuwe ontwerpbesluit pakt wel een aantal knelpunten van de huidige regeling aan:

  • Het ontwerpbesluit bepaalt dat vast benoemde personeelsleden van wie het ziekteverlof is uitgeput , het verlof kunnen opnemen.
  • Huidige regeling is vastgelegd op 50%. Dit is niet altijd haalbaar voor wie na een langdurige ziekte terug aan de slag wil. Het ontwerp bepaalt dat het personeelslid al kan hervatten van 20% van een fulltime opdracht.
  • Controles in het kader van een verlof voor verminderde prestaties wegens ziekte of een langdurig verlof wegens medische redenen gebeuren volgens de huidige regeling aan huis. Deze controles zullen in de toekomst in de dokterspraktijk of in het medisch controlecentrum doorgaan.

Omstandigheidsverlof naar n.a.v. de bevalling van de echtgenote of partner

Een personeelslid kan naar aanleiding van de bevalling van de echtgenote of partner een aantal dagen afwezig zijn.

Hoeveel bedraagt het salaris?

Dit verlof is een recht. Gedurende de eerste 10 dagen van dit verlof krijg je je volledige salaris, vanaf de 11de dag krijg je 82% van je brutosalaris op jaarbasis.

Op hoeveel dagen heb je recht ?

Vanaf 1 januari 2023 heb je recht op 20 dagen met geen vaste begin of einddatum, en dient binnen de 4 maanden na de bevalling te worden.

Hoe neem je dit verlof op en kan je vervangen worden?

Het verlof dient opgenomen te worden in minstens 5 aaneensluitende dagen. Minstens 5 dagen aaneensluitend op te nemen, tenzij het schoolbestuur het anders toestaat. Het personeelslid die het omstandigheidsverlof opneemt kan vervangen worden. Rekening houdend met de vervangingsmogelijkheden voor of tijdens korte vakantieperiodes.

September-oktober 2022

Vaste benoeming op 1 januari 2023

Wil je vast benoemd worden in Scholengroep 19 ‘Dender’? Hou dan zeker op 10 november 2022 de berichtgeving van smartschool in ’t oog! Dan zal de lijst met vacante betrekkingen voor benoeming op 1 januari 2023 bekend worden gemaakt, samen met de oproep om zich kandidaat te stellen en de formulieren om te kandideren.

Wat zijn de voorwaarden?

  • Een TADD-aanstelling hebben in het ambt van benoeming op 31 december (vooravond);
  • je kandidaat gesteld hebben volgens de vorm en binnen de termijn vermeld in de mededeling ‘procedure oproep tot de kandidaten’;
  • tijdens de laatste evaluatie geen onvoldoende als eindconclusie gekregen hebben.

Heeft uitbreiding van benoeming altijd voorrang op een eerste benoeming, nieuwe affectatie of mutatie?

Een personeelslid dat reeds gedeeltelijk benoemd is, minstens 1 uur als TADD’er is aangesteld en uitbreiding van benoeming in hetzelfde ambt vraagt, kan binnen de scholengroep voorrang laten gelden ten overstaan van personeelsleden die een eerste benoeming in dit ambt vragen.

Ten overstaan van personeelsleden die een nieuwe affectatie en mutatie vragen, geldt deze voorrang niet. Beide kandidaten dienen gelijkwaardig getoetst te worden aan de voor deze betrekking door de scholengroep opgestelde criteria.

Heeft een reaffectatie voorrang op een benoeming?

Decretaal kan een vacant verklaarde betrekking in een wervingsambt slechts door benoeming worden toegewezen indien de betrekking niet door reaffectatie of wedertewerkstelling moet worden toegewezen aan een wegens ontstentenis van betrekking ter beschikking gesteld personeelslid.

Een reaffectatie heeft dus voorrang op een vaste benoeming, wanneer de code R vermeld staat bij een betrekking in de lijst met vacante betrekkingen, dan kan alleen het personeelslid dat in die betrekking gereaffecteerd is hierop kandideren.

Toewijzing van een benoeming door de Raad van Bestuur op 19 december 2022

De benoeming vastgelegd in een overeenkomst in twee exemplaren, de overeenkomst vermeld volgende gegevens:

  • de school/instelling waar je geaffecteerd wordt
  • de gegevens van het personeelslid
  • het uit te oefenen ambt en de omvang van de opdracht

Een vaste benoeming wordt binnen de drie maanden aan het werkstation gemeld. Hierbij dient een uittreksel uit het strafregister (model 596.2) dat niet ouder is dan 1 maand te worden toegevoegd.
Het afleveren van het model 596.2 gebeurt door het personeelslid na kennisname van de benoeming, alleen bij een eerste benoeming of een benoeming in een ander ambt.

Voor de nieuwe personeelsleden van de scholengroep is er op woensdag 29 maart 2023 om 13u30 (voor BaO) en om 15u (voor SO) een digitale infosessie over de TADD-regelgeving.

Maart - april 2022

Wie heeft recht op TADD?

Als de kandidaat aan alle voorwaarden voldoet, dan geldt het recht op TADD vanaf dat ogenblik als een over de schooljaren doorlopende kandidatuur voor dat ambt. Er is geen effectieve aanstelling meer nodig in het schooljaar volgend op de kandidatuurstelling.

Wat zijn de voorwaarden:

  • per ambt een anciënniteit hebben van 290 dagen
  • waarvan 200 dagen effectief gepresteerd (anciënniteit – ziektedagen en verloven)
  • een positieve beoordeling gekregen hebben ten laatste op 10 juni
  • beschikken over een VE/VO bekwaamheidsbewijs
  • er mogen maximum 70 dagen beschouwd worden als effectieve dagen bij bevallingsverlof, moederschapsbescherming of beroepsziekte
  • TADD indien onder de correcte vorm en tijd, vóór 15 juni
  • minder dan een halftijdse opdracht moet men de dagen delen door 2

Voor wie zijn de nieuwe TADD-voorwaarden

  • nieuwe tijdelijke personeelsleden vanaf 01.09.2021
  • of tijdelijke personeelsleden die op 30 juni 2021 minder dan 290 dagen anciënniteit hadden en opnieuw in dienst komen

Beoordeling

  • uiterlijk op 10 juni van het schooljaar waarin de vereiste prestaties zijn behaald
  • door de eerste evaluator
  • in de instelling waar de prestaties verricht zijn

Beoordeling van TABD’ers: 3 mogelijke conclusies vanaf 01.09.2021

  • voldoet: positieve beoordeling of geen beoordeling => recht op TADD
  • voldoet nog niet: beoordeling met werkpunten => uitstel op het recht van TADD
  • voldoet niet: negatieve beoordeling: diensten tellen niet mee voor opbouw TADD-rechten

Kandidaten kunnen verhaal halen bij een beoordeling met werkpunten of een negatieve beoordeling

Positieve beoordeling

  • eerste evaluator oordeelt dat het personeelslid voldoet voor TADD
  • prestaties komen in aanmerking voor kandidatuur recht op TADD

Beoordeling met werkpunten

  • eerste evaluator oordeelt dat het personeelslid nog niet voldoet voor TADD, er zijn nog werkpunten
  • verslag met beslissing, traject en vastgestelde werkpunten
  • prestaties in de instelling komen (nog) niet in aanmerking voor TADD

Na een beoordeling met werkpunten: recht op her-aanstelling

  • als TABD’er (voor zover alle TADD’ers aangesteld zijn)
  • op 1/9 of later (later in het schooljaar of in een later schooljaar)
  • recht op heraanstelling vervalt indien 5 opeenvolgende schooljaren geen diensten werden gepresteerd
  • bijkomend 200 effectieve dagen presteren
  • aangepast traject aanvangsbegeleiding met de focus op de werkpunten

Na beoordeling met werkpunten + 200 dagen => nieuwe beoordeling
Slechts 2 mogelijkheden:

  • positieve beoordeling => TADD-gerechtigd op 1/9
  • negatieve beoordeling

Negatieve beoordeling

  • eerste evaluator oordeelt dat personeelslid niet voldoet voor verdere aanstelling en TADD
  • verslag van eerste evaluator met beslissing, traject en motivering
  • geen recht op TADD in de instelling

Na de negatieve beoordeling: geen recht op heraanstelling

  • geen recht als her-aanstelling als TABD’er
  • indien er toch een heraanstelling is in die instelling:
    – omzetting naar beoordeling met werkpunten met aangepast traject van aanvangsbegeleiding
    – voorrang op TABD-aanstelling
    – nieuwe beoordeling bij het bereiken van 200 dagen (enkel positief of negatief)

Beperkt aantal beoordelingen met werkpunten of negatieve

  • in hetzelfde ambt over meerdere schooljaren in een of meer instellingen: maximum 2 maal een niet-positieve beoordeling:
    – werkpunten en negatieve
    – negatieve en werkpunten
    – negatieve en negatieve
    dan is er geen derde beoordeling meer mogelijk, als het personeelslid niet voldoet voor verdere aanstelling => evaluatie onvoldoende
    ! beoordelingen in hetzelfde schooljaar en hetzelfde ambt: gelden als 1 beoordeling voor toepassing van bovenstaand principe

Tijdspad om verhaal aan te tekenen

  • 10 juni: uiterste datum waarop de eerste evaluator een beoordeling met werkpunten kan voorleggen
  • 20 juni: uiterste datum waarop een personeelslid schriftelijk gemotiveerd verhaal kan zoeken bij de raad van bestuur
  • 30 juni: uiterste datum waarop de raad van bestuur, indien gevraagd, het personeelslid en de eerste evaluator hoort en nagaat of de beoordeling met werkpunten redelijk is, uitmondend in een bevestiging of vernietiging van de beoordeling met werkpunten.
    Bijeenkomst raad van bestuur tussen 20 en 30 juni
  • 5 juli: uiterste datum waarop de scholengroep de beslissing meedeelt aan het personeelslid en de eerste evaluator

Oude overgangsmaatregelen van 2019
Personeelsleden die ten laatste op 30.06.2020 hun 720 dagen behaald hebben behaald over tenminste 3 schooljaren

Nieuwe overgangsmaatregelen 2021

  • categorie 1: 580 dagen in 2020 gespreid over 2 schooljaren, geen beoordeling met werkpunten (werkpunten hadden geen recht op her-aanstelling)
  • categorie 2: 580 dagen in 2021 gespreid over 2 schooljaren, geen beoordeling met werkpunten
  • categorie 3: 580 dagen in 2021, met werkpunten op 30.06.2021 gespreid over 2 schooljaren, na de extra 200 effectief gepresteerde dagen en een positieve beoordeling
  • categorie 4: meer dan 290 en minder dan 580 dagen in op 30.06.2021, na 31.08.2021  een tijdelijk aanstelling in het ambt (580 dagen, 400 effectief, positieve of beoordeling met werkpunten=> recht o her-aanstelling)
  • categorie 5: VB op 01.07.2021 =>tijdelijke personeelsleden met 360 of 300 dagen per 31.05.2021

Extra info

  • omzendbrief PERS/2019/03 en op stapel 2021-15
  • er is slechts 1 overgangsmaatregel van kracht voor een personeelslid per ambt/vak
  • een personeelslid kan via TAO ook zijn TADD opbouwen, maar moet het jaar na de TADD-aanvraag en goedkeuring via AVP aangesteld worden
  • het ambt van ICT-coördinator heeft hetzelfde principe als het de ambten administratief medewerker van het ondersteunend personeel, in BaO en BubaO is het hetzelfde ambt, maar wel verschillend van de andere niveaus onderling

 

December 2021

De evaluatieprocedure heeft een make-over gekregen en vanaf 1 september is de nieuwe procedure in voege getreden.

Hoe ziet de huidige procedure er nu eigenlijk uit?

Functiebeschrijving

De evaluatieprocedure is van toepassing op alle personeelsleden. Iedereen ontvangt een functiebeschrijving, ongeacht de duur van de aanstelling. De functiebeschrijving wordt zo snel als mogelijk aan het personeelslid overhandigd, die dit ondertekent ter kennisname. Er is geen individuele functiebeschrijving per personeelslid, maar een algemene functiebeschrijving voor elk ambt. Dit wil zeggen dat een functiebeschrijving niet langer geïndividualiseerd is.

In de functiebeschrijving worden enkel de kerntaken en/of specifieke taken opgenomen. Instellingsgebonden opdrachten maken er eveneens geen deel meer van uit. Dat betekent niet dat personeelsleden zich aan hun instellingsgebonden opdrachten kunnen onttrekken. Ze worden er enkel niet meer op geëvalueerd.

Kerntaken zijn taken die eigen zijn aan het ambt. Ze omvatten de taken eigen aan de functie, de professionalisering, en het overleg en de samenwerking met directie, collega’s en desgevallend CLB en ouders.

Specifieke taken komen niet voor in het basisonderwijs. Hier kan enkel de geïntegreerde lesopdracht worden opgenomen in de functiebeschrijving.

De engagementen met betrekking tot de aanvangsbegeleiding voor tijdelijke aanstellingen van bepaalde duur worden opgenomen in een aparte schriftelijke overeenkomst tussen de eerste evaluator en het personeelslid. De aard en duur van deze engagementen komen dus niet meer voor in de functiebeschrijving.

Functioneringsgesprek

Het doel van het functioneringsgesprek is de coaching en begeleiding van personeelsleden. Personeelsleden kunnen zelf om een functioneringsgesprek vragen. Van het functioneringsgesprek kan een verslag worden opgemaakt waarin eventueel persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen worden opgenomen.

Er kunnen formele en informele gesprekken plaatsvinden. Een formeel functioneringsgesprek is vooral nodig ter voorbereiding van een latere evaluatie.

Evaluatie

De evaluatie gebeurt voortaan enkel als en voor wie het nodig blijkt. Met andere woorden gebeurt dit enkel wanneer de eerste evaluator dit nodig vindt. De verplichting om elk personeelslid minstens om de vier jaar te evalueren, valt dus weg.

Ten vroegste na 120 dagen effectieve prestaties na het eerste functioneringsgesprek, kan een evaluator een evaluatiegesprek voeren. Hij/zij hoeft dit niet allemaal zelf te doen, maar kan zich ook laten bijstaan door een delegatie of door derden.

De evaluator baseert zich op de functiebeschrijving en de persoons- en ontwikkelingsdoelstellingen in de verslagen van de functioneringsgesprekken. Hij/zij kan eveneens beroep doen op informatie die hij/zij van anderen krijgt.

Nieuwsbrief

Schrijf in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van actua & events!