NAS AVB SO : Meertaligheid en taalzwakke leerlingen in de klas
Op alle scholen zitten meer en meer taalzwakke leerlingen. Hoe kan je jezelf als leerkracht beter verstaanbaar maken? Hoe zorg je voor klare taal in jouw lesmateriaal? Welke digitale tools helpen je in de klaspraktijk?
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing…
- kan je beter inschatten waar taalzwakke leerlingen over struikelen en kan je hierop inspelen;
- beschik je over digitale tools die taalondersteunend werken;
- maak je met de concrete tips jouw lessen, toetsen en lesmateriaal taalvriendelijk.
Inhoud
Je krijgt eerst een theoretisch kader aangereikt dat bijdraagt tot het doelgericht inzetten van digitale tools. Daarna gaan we aan de slag met authentiek materiaal én eigen lesmateriaal. Na een demonstratie test je zelf enkele tools uit die ondersteunen bij het vertalen of die taalondersteunend werken. Enkele voorbeelden zijn de insluitende lezer, Classroomscreen, Mentimeter, Deepl … Je kan deze tools inzetten om taalzwakke leerlingen beter te bereiken en daarnaast vormen ze ook een meerwaarde voor andere leerlingen.
Lesgever
Quinten Noppen is leraar Nederlands, geschiedenis en aardrijkskunde, heeft meer dan 20 jaar ervaring als leerkracht en coördinator in OKAN-klassen.