Nieuws

Welkom, Gaston!

Toegevoegd op25 januari 2022

Graag stellen we Gaston aan jullie voor: de schoolhond van GO! IBSO De Horizon die sinds kort dagelijks op de school vertoeft. Gaston is een Rhodesian Ridgeback en vindt zijn oorsprong in Zuid-Afrika. Het ras van Gaston staat bekend als rustig met een vriendelijk temperament dat zelden blaft.

Wanneer we aankomen voor het interview met Greet (directeur), Edith (stafmedewerker) en Pieter (leerlingbegeleider) is Gaston bezig met een interventie: een leerling weigert op de schoolbus te stappen. Gaston wordt ingeschakeld, begeleidt de leerling naar de bus waarna ze zonder problemen opstapt. Het is meteen duidelijk: Gaston is al heel geliefd op school!

Waarom hebben jullie gekozen voor een schoolhond?

Greet: “Al sinds ik 3,5 jaar geleden directeur ben geworden, en eigenlijk daarvoor ook al, was het mijn droom om een schoolhond te hebben. Dat idee leefde hier ook al. Een schoolhond werkt rustgevend en kan ondersteuning bieden bij het voeren van moeilijke gesprekken. Hij geeft onvoorwaardelijke liefde en verhoogt het zelfvertrouwen van de leerlingen.”

Is Gaston opgeleid als schoolhond?

Greet: “Gaston is nu 15 weken oud en zit in zijn wenperiode, dat wil zeggen dat hij moet wennen aan de schoolse context. We laten ons begeleiden door AAP vzw, een vzw die gespecialiseerd is in het opleiden van instellingsdieren. Onze begeleider komt in maart en in mei twee halve dagen langs om ons te coachen. In tussentijd zijn er ook zoomsessies om te kijken hoe het loopt. Daarbovenop ga ik elke zaterdag met Gaston naar de hondenschool.

Meestal groeien de honden op in een huiselijke context en gaan ze na een jaar naar de instelling. Gezien de kwetsbaarheid van de doelgroep waarmee wij werken is het moeilijk om onmiddellijk een grote hond mee te nemen, dat zorgt voor angsten. Ik vind het belangrijk dat onze leerlingen meegroeien met de hond en dat ze hem ook zien opgroeien. Gaston wordt onze schoolmascotte!”

Wat willen jullie met Gaston bereiken?

Greet: “Het ideale beeld dat ik voor ogen heb voor Gaston is dat hij in de verschillende opleidingsvormen gekoppeld wordt aan activiteiten.”

Pieter: “Af en toe wandelen we al eens rond de school samen met Gaston en enkele leerlingen. Je merkt dat leerlingen dan vooral aandacht hebben voor hem en elkaar minder lastigvallen. We hopen dat ze er rust in kunnen vinden.”

Edith: “Inderdaad, we hopen dat Gaston rust en afleiding brengt voor onze leerlingen. Het is de bedoeling dat hij een zodanig afleidende factor is dat de aandacht rond hem gecentraliseerd is en leerlingen zich daarrond gaan verbinden. Onze leerlingen hebben heel wat verhalen en processen lopen los van de schoolcontext. Ik hoop dat Gaston hen van die zaken van buitenaf op school kan afleiden. We hopen met behulp van Gaston hen verstrooiing en basisrust te kunnen bieden. Daarbovenop leren de leerlingen op vlak van sociale vaardigheden heel wat bij door met hem te leren omgaan.”

Pieter: “Leerlingen komen bij ons (leerlingbegeleiding) om tot rust te komen op allerlei manieren en vaak is dat met woorden. Bij een dier moet dat niet. Bij een dier kan je gewoon zijn zonder dat je druk moet voelen om te praten.”

Greet: “Er zijn al verschillende vragen van leerkrachten gekomen om met Gaston te werken in de klas. Hij geeft automatisch een andere dynamiek aan de les. Soms moet je als leerkracht extreem creatief zijn om de nodige rust en afleiding te bieden, maar dankzij Gaston worden er automatisch rustmomentjes gecreëerd. We hebben veel dromen met Gaston!”

Nieuwsbrief

Schrijf in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van actua & events!